Avoid back surgery with chiropractic careW związku z tradycyjnymi postanowieniami świątecznymi, które bardzo często każdy z nas nie dotrzymuje z różnych powodów, chciałem się z Wami podzielić swoim doświadczeniem w planowaniu treningu. Zacznę może nie zbyt odkrywczo twierdząc, że na początku nasze zaangażowanie jest bardzo duże i chęci też nie brakuje jednak bardziej zainteresowała mnie częsta sytuacja w której to ciało odmawia posłuszeństwa. I nie jest to bynajmniej związane z brakiem „charakteru” po prostu coś w naszym wspaniałym ciele nagle się psuje, co nie pozwala nam realizować założeń treningowych.

Oczywiście taka sytuacja może być związana ze zbyt wygórowaną ambicją i niedostosowaniem obciążenia treningowego, jednak ja zauważyłem pewną niepokojącą zależność.

Otóż wiele osób z którymi współpracowałem przygotowując im zarówno programy żywieniowe
jak i treningi, pomimo odpowiednio dobranych parametrów związanych z intensywnością
i obciążeniem informowały mnie o dyskomforcie związanym z pojawiającymi się bólami pleców, kolan, bioder, czy stóp.  Analizując każdy przypadek doszedłem do wniosku, że główną przyczyną są występujący u tych osób wady postawy, które najczęściej lekceważymy uprawiając różne formy wysiłku fizycznego, a które mogą być właśnie przyczyną wspomnianych dolegliwości.

Na szczęście rozwiązanie okazało się banalnie proste i wymagało jedynie dodatkowego badania postawy, po którym mogłem dostosować odpowiednie ćwiczenia korekcyjne wzmacniające mięśnie w danym odcinku ciała.

Dlaczego jest to tak ważny czynnik który musimy brać pod uwagę podczas każdej nawet niewielkiej formy wysiłku?

Wady postawy powstające najczęściej w okresie szybkiego wzrostu, czyli w wieku wczesno szkolnym
i okresie pokwitania, są obecnie w życiu dorosłym poważnym problemem zdrowotnym. Dodatkowo źle dobrana pozycja podczas pracy, a także styl życia związany z brakiem regularnego ruchu, noszeniem ciężkich toreb, czy w przypadku kobiet częstym chodzeniem w obuwiu na wysokim obcasie sprawia, że coraz więcej osób cierpi z powodu bólu kręgosłupa. W przypadku osób dorosłych zaniedbania z dzieciństwa mają bardzo poważne konsekwencje ponieważ całkowita korekcja wady postawy jest praktycznie nie możliwa. Jednak regularne ćwiczenia korekcyjne wzmacniające mięśnie tak zwanej obręczy barkowej i biodrowej mogą nas skutecznie uwolnić od uporczywego bólu. Najskuteczniejszą metodą walki z wadami postawy jest jednak zapobieganie ich powstawaniu. Jeżeli natomiast nie uda nam się temu zapobiec pozostaje wczesna diagnoza i wprowadzenie ćwiczeń korekcyjnych najlepiej w jak najwcześniejszym wieku.

Swój cykl artykułów związanych z tematem wad postawy i metod ich korekcji chciałbym rozpocząć od wad kręgosłupa.

Choć dla większości z nas są one dobrze znane to jednak chociażby dla przypomnienia poniżej podaję najczęstsze wady postawy związane ze skrzywieniem kręgosłupa ich objawy i prosty sposób w jaki możemy sprawdzić prawidłowość budowy kręgosłupa u siebie i swoich najbliższych.

  • Skolioza to niestety dobrze znane i często wielu z nas dotyczące boczne skrzywienie kręgosłupa. Może powstawać w okresach, gdy dziecko najszybciej rośnie, zwykle między 6. a 24. miesiącem życia, następnie między 5. a 8. oraz 11. a 14. rokiem życia.

Objawy: to przede wszystkim, brak  linii prostej kręgosłupa i widoczne łuki skierowane w lewą, prawą lub jednocześnie obie strony. Najczęściej wygięcia powstają na wysokości kręgosłupa lędźwiowego, na odcinku piersiowym albo szyjnym. Najbardziej widocznym sygnałem skoliozy jest niesymetryczne ułożenie łopatek.

  • Lordoza – kręgosłup jest wygięty do przodu na odcinku lędźwiowym.
    Objawy: patrząc np. na dziecko ustawione do nas bokiem, zauważamy, że ma ono wklęsłe plecy i wystający brzuch.
  • Kifoza, czyli nadmierne wygięcie kręgosłupa w tył na odcinku piersiowym.

Objawy: dostrzegamy to, obserwując plecy lub profil dziecka. Kifoza określana jest jako. okrągłe plecy, a w krytycznym stadium może prowadzić nawet do powstania tzw. „garba”.

 

Jak sprawdzić, czy twoje dziecko ma problemy z kręgosłupem?

Zrób w domu prosty test. Jeśli cokolwiek cię zaniepokoi - zgłoś się niezwłocznie do ortopedy.

  1. Poproś, by dziecko w samej bieliźnie stanęło tyłem do ciebie. Przyjrzyj się, czy ma ramiona na tej samej wysokości i równe łopatki. Jeśli są widoczne różnice w wysokości, może sygnalizować to wadę postawy. To samo dotyczy bioder. Gdy któreś jest bardziej wypchnięte w bok, powinniśmy jak najszybciej skonsultować się ze specjalistą.
  2. Poproś, żeby dziecko wykonało skłon do przodu, tak jakby miało chwycić dłońmi palce stóp, ale nie zginało nóg w kolanach. Obejrzyj teraz dokładnie jego plecy - powinny być jednakowo wysklepione po jednej i po drugiej stronie kręgosłupa (każda asymetria może być związana z rozwijającą się wadą postawy). Przejedź następnie kciukiem po kręgosłupie, delikatnie naciskając. Powstała w wyniku nacisku „różowa” linia, powinna być na całej długości prosta.
  3. Na koniec poproś by dziecko stanęło do Ciebie bokiem. Sprawdź, czy plecy nie są zbyt okrągłe (garbate), a brzuch wypięty.

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości niezwłocznie skontaktuj się ze specjalistą. Nawet w sytuacji gdy nasze objawy okażą się bezpodstawne będziemy mogli zweryfikować prawidłowość postawy naszego dziecka. Jednak w przypadku gdy nasza diagnoza się potwierdzi lekarz będzie mógł zalecić skuteczną terapię.

W najbliższym czasie postaram się przygotować kilka ćwiczeń dzięki którym skutecznie wzmocnimy wspomniane wcześniej mięśnie obręczy. Oczywiście z uwzględnieniem poszczególnych wad kręgosłupa.

 

Joomla Extensions